آنات گرافیک

هنر نقاشی


آموزش اصول طراحی(1)

آموزش اصول طراحی

توانایی به کارگیری ابزار مؤثر در طراحی

ابزار اثرگذار
برای خلق یک اثر هنری نیاز به دو وسیله اثرگذار و اثرپذیر می باشد. ابزار اثرگذار شامل انواع مداد(کنته، مدادرنگی و ...)زغال، قلم مو، آبرنگ و... و هر وسیله ای که بتوان با آن به یک سطح اثرپذیر نظیر کاغذ،مقوا،بوم،پارچه و ...تأثیری به جای گذاشت. در میان اثرگذارها مداد به عنوان ابزاری ساده، ارزان و در دسترس از اهمیتی خاص برخوردار است در واقع استفاده از مداد طراحی این امکان را به طراح میدهد که به راحتی خطوط ترسیم شده را پاک و دوباره اصلاح کند علاوه براین مداد وسیله ای مقرون به صرفه با قابلیت های متنوع است. اغلب کاغذهای معمولی برای طراحی با مداد مناسب هستند و هرچه کاغذ بافت درشت تری داشته باشد اثر مداد بر روی آن پررنگ تر است. پس نتیجه می گیریم که کاغذهای گلاسه سطح اثرپذیری نامناسبی برای مداد می باشند...

 

ابزار اثرگذار
از آنجا که انواع مداد و نوع کاغذ در انتخاب کیفیت خطوط موثر است طراح این امکان را دارد،با انتخاب کاغذ یا نوع مداد به کیفیتی متناسب با طرح مورد نظر خود دست یابد. در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده و اهمیتی که برای طراحی قائل هستیم در اینجا به توضیحاتی پیرامون چند وسیله اثرگذار می پردازیم.


1) مداد
مدادهای گرافیتی دارای انواع متفاوتی هستند که شامل گروه مدادهای B(مدادهای نرم) H(مدادهای سخت)و HB می باشند.


الف) مدادهای B  
در این ندادها با افزایش شماره بی مغز مداد نرم تر و خطوط پررنگ تر می شود. این مدادها برای طراحی بسیار مناسب هستند و همچنین برای به وجود آوردن درجات مختلف سایه روشن مناسبند.
ب) مدادهای H
هرچه شماره H این مدادها بالاتر باشد مغز مدادها سخت ترواثرگذاری آنها کم رنگ تر می شود. کاربرد این مدادها بیشتر در نقشه کشی و طراحی های مهندسی می باشد.
ج) مدادهای HB
مدادهای معمولی که برای نوشتن به کار می روند.
د) مداد کنته
شکل ظاهری این مداد شبیه به مدادهای معمولی است و تفاوت آنها در مغزشان می باشد مغز مدادهای کنته اغلب از ذغال چرب می باشد و اثر آن برخلاف اثر مداد گرافیتی براق نیست با کنته نیزمانند مداد گرافیتی می توان درجات سایه روشن مختلف ایجاد کرد و اثر آن نیز بر روی کاغذ شبیه به اثر زغال می باشد.
ه) مداد رنگی
این نوع مدادها خطوط رنگی ظریفی را ایجاد می کنند. کنترل آن ها نسبت به ابزار رنگین دیگر آسان تر است. شیوه کاری مداد رنگی شبیه مداد است و مانند مداد می توان در صورت اشتباه آن را پاک و تصحیح نمود.


نکته:
نوع دیگر مدادها، اتودها هستنند که مغزشان قابل تعویض است. تنوع این مدادها مانند مدادهای معمولی است. مزیتی که اتودها نسبت به مدادهای معمولی دارند این است که نوکی ضخیم داشته و قدرت ایجاد تیرگی شدید را دارند همچنین برای طراحی با سرعت بالا بسیار مناسب هستند زیرا مغزشان مانند مدادهای معمولی شکننده نیست.

 

قلم مو
قلم موها از ابزارهای اثرگذارند و هرکدام کاربرد متفاوت دارند.در تصویر با نمونه  هایی از قلم موها آشنا می شوید.


ذغال

ذغال هم مانند مداد دارای قابلیت های بسیار بالایی برای ایجاد خط و سطح در سایه روشن است. یکی از مهمترین ویژگی های ذغال ایجاد سطوح متنوع تیره و روشن می باشد.در کار با ذغال می توان از محوکن کمک گرفت.(محوکن ها وسیله ای هستند که اغلب از کاغذ فشرده تهیه شده و برای ایجاد ارتباط نزدیک میان سطوح تیره و روشنی که با ذغال ، گچ و یا مداد به وجود آمده اند، مورد استفاده قرار می گیرند.)
از آنجا که لایه های تیره ذغال به راحتی پاک می شوند بلافاصله پس از انجام کار باید طرح را با اسپری ثابت کننده (فیکساتیو) یر روی کاغذ ثابت کرد.


 3) راپید و گراف

این  قلم ها یکی از ابزارهای مناسب برای انجام کارهای مبانی می باشند. قلم راپید دارای یک مخزن فشنگی مخصوص مرکب است. راپیدها دارای شماره های متفاوتی می باشند که با افزایش شماره آن ها نوک قلمشان ذخیم تر می شوند. این وسیله، ابزار مناسبی برای انجام کارهای دقیق و تمیز می باشد. راپید ابزاری یسیار حساس است و در هنگام استفاده از آن باید به نکات زیر توجه کرد:
1- در هنگام کار با راپید برای کشیدن خطوط صاف و یکدست باید زاویه نوک راپید و سطح کاغذ کمتر از 80 درجه نباشد در غیر اینصورت خطوط ترسیم شده مقطع می شود.
2- قبل از استفاده از راپید چند بار آن را به صورت افقی تکان دهید و از حرکت ساچمه های آن مطمئن شوید. در اثر انجام این کار مرکب به جریان آمده و به سمت نوک قلم هدایت می شود.
3) پس از استفاده از راپیدحتماً نوک قلم را تمیز و مخزن مرکب را تخلیه نمایید. نوک قلم و مخزن جوهر را زیر آب سرد بگیرید تا از تمیز شدن آن مطمئن شوید. 

 

4) آبرنگ
 در هنگام کار با آبرنگ باید از قلم موهای نرم و سرگرد و آب استفاده کرد. آب ، مواد رنگی آبرنگ را  به مایع رنگین تبدیل کرده و امکان کار و استفاده از آن را به وسیله قلم مو به ما می دهد.  در طراحی با آبرنگ لایه های رقیق رنگی  از روشن به تیره بر روی هم اجرا می شوند. و برای نمایش نور و سطوح سفید اغلب از حفظ سفیدی کاغذ بهره می گیرند. ایجاد رنگ ها و سطوح شفاف و حسی از ویژگی های این وسیله طراحی می باشد به همین دلیل آبرنگ را اصطلاحاً رنگ « روحی» می نامند.

5) گواشگواش ماده ای رنگین و غلیظ است که حلال آن آب می باشد . دارای پوشانندگی بالایی است و با قلم موی سرگرد اجرا می شود. گواش با غلظت بالایی سطح کاغذ را کاملاً می پوشاند به همین دلیل تحت عنوان « رنگ های جسمی» از آن یاد می شود. کاغذ مناسب کار برای هر دو وسیله آبرنگ و گواش ، کاغذهایی است که دارای گرم بالا بوده و آب را به خوبی جذب کند. باید دقت نمایید کاغذ انتخاب شما نباید رنگ را بر سطح خود پخش نماید  یا آنقدر نازک باشد که در اثر خیس شدن سوراخ شده یا تغییر حالت دهد.6) رنگ روغناز رنگ روغن بیشتر برای نقاشی استفاده می شود. جز دسته رنگ های جسمی محسوب می شود. قدرت ترکیب رنگی بالایی دارد. اثر رنگ روغن را پس از خشک شدن رنگ ها بارها و بارها می توان دوباره رنگ گذاری نموده و اصلاح کرد این مسأله جز مزیت های قالب توجه این وسیله است. قلم موی مورد استفاده در رنگ روغن سخت تر از آبرنگ است و برخلاف آبرنگ دارای سرس تخت می باشد.


پاستل پاستل یا گچ های رنگی  به دو نوع در بازار عرضه می گردند پاستل گچی و پاستل چرب. پاستل های گچی کیفیتی شبیه به ذغال دارند و روش کار آن ها مانند ذغال است. در انجام کار پاستل گچی میتوان از محوکن کمک گرفت


ابزارهای کمکی:
علاوه بر ابزار اثرگذار و اثرپذیر دسته دیگری از ابزار وجود دارند که تحت عنوان  ابزارهای کمکی در طراحی به آن ها اشاره می کنیم:
این ابزار شامل: شابلون ها ، میز نور، تخته شاسی، پیسوله، پاک کن، تیغ کاتر، تراش و... می باشد.

شابلون ها:
ابزاری هستند که به وسیله آن ها می توان حروف، اعداد و اشکال را به صورت منظم و یک اندازه در کار اجرا کرد. شابلون های دایره، مربع، مستطیل و ...در بازار موجود  می باشد.


میز نور:
میزی است با سطح شیشه ای که در قسمت زیر شیشه لامپ فلورسنت تعبیه شده است با روشن کردن لامپ زیر شیشه، نور به سطح شیشه ای برخورد کرده و امکان اجرای کپی از روی طرح ها و تصاویر مختلف را به گرافیست می دهد.


تخته شاسی:
تخته چوبی نازک و سبک « غالباً از جنس تخته سه لا» و یا جنسیت های گوناگون که یک گیره فلزی در یک طرف آن نصب شده است این گیره کاغذهای طراحی را بر سطح تخته ثابت نگه داشته  و اجرای کار را آسان می نماید.


تیغ کاتر:
برای تراشیدن مدادها به کار می رود و تیغه آن  در صورت کند شدن قابل تعویض است.

ادامه دارد...


شنبه ۱۱ ارديبهشت ۹۵ , ۱۲:۵۲ سیّد محمّد جعاوله
خوب بود ممنون

تشکر
مفید بود ...
تشکر
استفاده کردم ممنون

مرسی عزیزم
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۹۵ , ۱۹:۱۴ اگه خدا قبول کنه .. ... یه بنده خدا
سلام



اگرخواستین میتونین برای قالب وبتون رو من حساب کنید   bankmazhabi.blog.ir


کارتون عالی بود


ممنون
مرسی از شما...
لطف دارید...

خیلی ممنون ،خیلی به کار اومد🌸

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پرداختن به هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی
Designed By Erfan Powered by Bayan